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SolarEclipseRoadTrip – Day 8 [Sioux Falls/SD: Bicycling the Sioux Falls Bike Trails]

Saturday, August 26, 2017: Well, as I said at the end of my previous posting: we didn’t stay in our motel room, but nearly immediately left again to drive to Falls Park and start our bicycling of the Sioux Falls Bike Trails from there.

SolarEclipseRoadTrip – Tag 8 [Sioux Falls/South Dakota: Radeln auf den Sioux Falls Bike Trails]

Samstag, 26. August 2017: Also: wie ich am Ende meines vorherigen Beitrags schon gesagt habe, haben wir uns gar nicht lange in unserem Zimmer im Motel aufgehalten, sondern nur ungezogen und sind dann sofort wieder losgefahren, zum Falls Park, um von da aus die Sioux Falls Bike Trails zu radeln.

Let me start with a description of the trail(s), copied from the Rails-to-Trails website: “The Sioux Falls trail system, sometimes referred to as the Sioux Falls River Greenway, forms a loop of nearly 30 miles of paved, multi-use pathways that link many of the city’s parks and green spaces. The trail system is enclosed by Interstate 90 in the north, 57th Street in the south, Westward Ho Park in the west (with another short segment by Skunk Creek Legacy), and Rotary Park on the east. Much of the trail runs adjacent to Big Sioux River, which encircles the city.”

Ich möchte hier mit der Beschreibung dieses Radwegenetzes beginnen, die ich von der Webseite der Rails-to-Trails Organisation kopiert habe: ” Das Sioux Falls Trail System, manchmal auch als Sioux Falls River Greenway bezeichnet, bildet eine Schleife von 30 Meilen befestigter Mehrzweckpfade, die viel der Parks und Grünanlagen der Stadt verbinden. Das Wegesystem wird im Norden von der Bundesautobahn 90 begrenzt, im Süden von der 57sten Straße, im Westen vom Westward Ho Park (mit einem weiteren kurzen Segment von Skunk Creek Legacy), und im Osten vom Rotary Park. Ein großer Abschnitt dieses Wegesystem führt entlang des Big Sioux River, der die Stadt in einem Bogen umfließt.”

First, in Grand Forks still, when I had looked at the map of this trail, I had wanted to do nearly all of it, one big loop of 26 miles around the city. But when we were there in Sioux Falls, I didn’t feel too chirpy. My heart was giving me some trouble, with irregular beats – as it sometimes happens. But I did want to do my 10 miles in South Dakota even if my heart wasn’t in it – figuratively speaking. What I didn’t do, though, was take pictures. So, for this post here, I have to rely in Mary’s.

Zuerst, als ich mir – noch in Grand Forks – die Karte dieses Radwegenetzes angesehen habe, hatte ich geplant, es in Gänze zu radeln – die vollen 26 Meilen [42 Kilometer] der Schleife rund um die Stadt. Aber als wir dann in Sioux Falls waren, fühlte ich mich nicht sehr munter. Mein Herz hat mal wieder etwas Probleme gemacht, mit unregelmäßigem Schlagen – wie das schon einmal vorkommt. Aber ich wollte dennoch meine 10 Meilen in South Dakota vollkriegen, auch wenn ich eben nicht “mit ganzen Herzen dabei war” – bildlich gesprochen. Wozu ich aber wirklich keine Lust hatte, das war, Fotos zu machen. So muss ich für diesen Beitrag dann auf Marys zurückgreifen.

As said, we started in Falls Park, which, btw, was swarming with visitors:

Wie gesagt, wir sind in Falls Park losgeradelt, und da wimmelte es von Besuchern:

Falls Park

Falls Park, Where We Started Our Ride

From there, we rode our bikes towards the south, mostly along the banks of the Big Sioux River – through quite a few beautiful parks. On our way I pulled ahead, as usual, and after a little more than 5 miles stopped for a rest In Spencer Park before turning back. That would give me my (slightly more than) ten miles, and for more I really wasn’t in the mood. I had barely ridden back a mile or so, when I met Mary. I turned around a we rode to where I had had my break in Spencer park, rested some together there, and then rode back towards Falls Park, where we arrived with 10.34 miles on the odometer for Mary and 11.35 for me: South Dakota, check! For details about my ride, check it out on RideWithGPS.

Von da aus sind wir südwärts geradelt, größtenteils entlang des Big Sioux River, durch eine ganze Reihe wunderbarer Parks. Ich bin etwas schneller geradelt als Mary, wie üblich, und habe dann nach etwas mehr als 5 Meilen im Spencer Park eine Pause eingelegt, bevor ich mich wieder auf den Rückweg gemacht habe. Damit würde ich meine (etwas mehr als) 10 Meilen zusammenkriegen, und für mehr hatte ich nun wirklich keine Lust. Ich war kaum eine Meile unterwegs, als mir Mary entgegen kam. Ich habe umgedreht und bin mit ihr wieder zum Spencer Park geradelt, wo wir uns etwas ausgeruht haben, und dann ging es wieder zurück zum Falls Park. Dort angekommen, waren es für Mary 10,34 Meilen und für mich 11,35: South Dakota abgehakt! Für mehr Details zu meiner Tour hier der Link zu meinen Aufzeichnungen bei RideWithGPS.

And now some pictures:

Und nun ein paar Bilder:

And now, to finish this part about the trail, let me quote Mary’s quite enthusiastic description from her diary: “My, oh my! Is this ever a beautiful greenway! Beginning at Falls Park, we bike through Beadle Park, Nelson Park, Cherry Rock Park, Riverdale Park, Rotary Park, Pasley Park, Tuthill Park, and Spencer Park. Spencer Park has a children’s playground and an off-leash dog park – very nice grounds! This greenway is bordered by the Big Sioux River and generously lined with huge, pretty trees! This is my kind of bike way!!

Und nun, um diesen Teil abzuschließen, möchte ich einmal mehr aus Marys Tagebuch zitieren, wo sie eine ganz enthusiastische Beschreibung hat: “Meine Güte, meine Güte! Ist das aber ein schöner Radweg! Angefangen in Falls Park, radeln wir durch Beadle Park, Nelson Park, Cherry Rock Park, Riverdale Park, Rotary Park, Pasley Park, Tuthill Park, und Spencer Park. Spencer Park hat einen Kinderspielplatz und einen Freilauf-Hundepark – wirklich ein nettes Areal! Dieser Radweg wird begrenzt vom Big Sioux River und ist großzügig gesäumt von riesigen hübschen Bäumen! Das ist meine Art Radweg!!”

From there, we drive back to our motel, where I – as my heart is till up to some tricks – simply flop down in one of our armchairs, without even getting out of my bicycling clothes, and fall asleep. I’m really not my “chirpy best self“, as Mary describes it. When, after a while, I wake up, I simply put on my night dress and go to bed.

Vom hier fahren wir dann zurück zum Motel, wo ich – mein Herz treibt immer noch seine Scherze – mich einfach in einer der Sessel fallen lasse, sogar ohne meine Radkleidung abzulegen, und einschlafe. Ich bin wirklich mein “munteres bestes Selbst“, wie Mary es ausdrückt. Als ich nach einer Weile aufwache, ziehe ich ganz einfach meinen Schlafanzug an und gehe zu Bett.

Mary stays up, plans our trip to Iowa for the next day and her ride there. She wants to do the Ed Winkel Memorial Trail out of Sibley – about 60 miles from Sioux Falls. Later, while I, all the time, am sleeping, she watches some TV – football and old shows – and then, after a shower, goes to sleep, too, while I am my quietly smelly self in my bed.  😉

Mary bleibt noch auf und plant unseren Abstecher nach Iowa für den morgigen Tag und ihre (Kurz)radtour da. Sie möchte den Ed Winkel Memorial Trail in Sibley – etwa 60 Meilen [95 Kilometer] von Sioux City entfernt – radeln. Später, während ich die ganze Zeit schlafe, sieht sie fern – American Football und alte Serien – und dann, nach einer Dusche, geht sie auch zu Bett, während ich im Bett still vor mich hin stinke.  😉

26 responses to “SolarEclipseRoadTrip – Day 8 [Sioux Falls/SD: Bicycling the Sioux Falls Bike Trails]

  1. Sorry to hear of your heart troubles, but I’m glad you took it a little easy on your trip; however, you bike far more than we do, so you know what you can tolerate. Be careful. You never know when you’ll encounter a tough go of it somewhere you least expect. Best wishes for safe biking always!

    • No real problem with my heart. It’s just that it is out of whack once in a while. But my cardiologist assures me that nothing to worry about. It’s more like a nuisance. I used to have a-fib for some years, but after a stent in January 2015 and with the correct medication now that hasn’t happened for a long time. Nowadays it’s just missing beats once in a while. I’m used to it and take it easy then, and usually it goes away all by itself after a few hours, or, sometimes, even after a few minutes only. I will be careful. Thanks for your good wishes. 🙂

  2. No wonder Mary was enthusiastic. That is a beautiful bikeway. And I’m glad that you’re smart enough to pay attention to your body and pace yourself. There are too many trails left to ride to push unnecessarily and cause yourself trouble.

    There was a railroad trestle bridge in a park close to my house when I was a kid. We used to ride our bikes to the park, and then trestle walk. Believe me, we knew those train schedules, but even so, it was thrilling to take such a risk. Sometimes there was more putting an ear to the rails than actual walking, but we did have fun.

    • I think that one was the best bicycle path we rode on this trip. Not that the others were bad, but this one was perfect.
      I’m usually quite good at paying attention to my body. “Listen to your body” is what my German cardiologist told me a long time ago when I asked him about how hard I could exercise. That’s what I do. Plus constantly checking with a heart rate monitor when I’m exercising.
      These trestle bridges are wonderful, I think. Talking of walking across “live” bridges: I seem to faintly remember a short story where two men [I believe its a condemned prisoner and his guard] need to walk across one and are surprised by a train. I can’t remembe the author, though, nor the titel.

  3. Immer wieder spannend, Eure Touren mitverfolgen zu dürfen.
    Schönen Sonntag Jürgen

  4. Glad you have no real problem with your heart, and got some good sleep. Hope you feel better after day 8.
    Such a beautiful place to bike, Mary took great photos. Thank you for sharing!

    • Well, my heart “problems are really more a nuisance than something to worry about. And I’m glad about that. After that night’s rest I did feel better.
      It really was a perfect place to bicycle. And I agree: Mary’s photos are great. She quite often has a better eye for fotos than I have.
      Have a wonderful Sunday,
      Pit

  5. Sehr klare und farblich schöne Fotos sind das! Da hab ihr eine wirklich außergewöhnlich schöne Strecke gehabt, wie es scheint. Gut, dass du auf dein Herz hörst und ihm Ruhe gibst, wenn es aus dem Takt ist.

    • Mary macht eigentlich immer ganz prima Fotos. Ich sollte mehr davon hier einbinden. Diese Strecke in Sioux Falls war wohl die schoenste auf unserer diesjaehrigen Tour. Ganz knapp dahinter aber nur kam Grand Forks, und das war so gut wie gleichwertig mit Casper.
      Es klappt eigentlich ganz gut damit, dass ichauf mein Herz hoere. Wenn das einmal Zicken macht, dann strenge ich mich eben nicht an. Sioux Falls war eigentlich schon eine Ausnahme, denn waere das hier zuhause passiert, so waere ich moeglicherweise erst gar nicht auf’s Rad gestiegen. Aber weil der Radweg dort absolut flach war, war es dann kein echtes Problem.

      • In der Tat macht sie sehr schöne Fotos! Ich dachte tatsächlich, du seist bei euch der Fotograf. So kann man sich täuschen 😉 Ihr fotografiert beide.

        Ja, gar nicht erst aufs Rad steigen ist wahrscheinlich die beste Reaktion auf ein unruhiges Herz. Aber in dem Fall ist verständlich, dass es dir wichtig war. Und wenn du keine Steigungen hattest, ging es wohl auch ganz gut. Obwohl das anschließende in narkotischen Schlaf fallen wohl davon zeugt, dass dein Körper wirklich ruhebedürftig war. Nun denn…

        Dieser Beitrag hat mir das Gefühl gegeben, wie wichtig es für euch ist eure Zeit zu nutzen und Dinge zu unternehmen, die ihr wirklich gern macht. Niemand weiß, wie lange das möglich ist. Das betrifft uns alle. Unsere Zeit ist endlich.

        • Vielfach hat Mary das wesentlich bessere Auge als ich fuer gute Fotos. Schade nur, dass sie so haeufig mit ihrem Smartphone knipst und die Bilder dann fast immer sofort bearbeitet. Ich haette gerne die Originale hier auf dem Computer, um sie da zu bearbeiten. Ich muss sie unbedingt noch dazu kriegen, auch meine neu Kamera zu nutzen. Sie ist etwas dagegen, weil sie ihr zu schwer ist. Mal schauen.
          Ja, wir werden unsere Zeit schon nutzen. Wir sind immer wieder froh und dankbar, wie gut es uns geht, und wie viel wir noch koennen.

  6. Back in April, when we were in Kansas City, we intended to go to the Black Hills by coming north through Omaha to Sioux Falls and then turning west. The weather forecast ahead of us didn’t bode well (cloudy, cold, rainy, even some snow), so we postponed the trip to the Black Hills. Now it’s time to swap visits: you to the Black Hills and Badlands, and we to Sioux Falls and North Dakota.

    • Okay, good idea. I can assure you, Sioux Falls is worth a visit. Wait till you see the pictures of the falls and of the downtown sculptures.

  7. All right, I’ll be looking forward to those pictures.

  8. Greenways like that are so welcome. Nice ride.

  9. It looks like a beautiful place to bike – it’s too bad you weren’t feeling up for even more miles that day.

    • I’d say it was the perfect bike path. And I still regret that I wasn’t up to snuff that day.It would surely have stroked my ego if I could have done the whole loop. 😉

  10. Immer schön aufs Herz hören … Bei aller Liebe zur Landschaft und zum Bicycle Trekking.

    Liebe Grüße aus good old Germany

    Achim

  11. I gave up my bike a year ago when the last city in San Diego County finally passed a law making it illegal for bicyclists to ride on sidewalks. They are required to ride in the street now, and even though the streets are maked with a painted bicyclist to indicate that, it doesn’t mean that cars actually care. I just don’t want to be riding in the street competing with these Southern California car drivers.

    • I agree: it is dangerous as many drivers don’t care at all about bicyclists. But here, in a small town like Fredericksburg, it is not that bad. What I like anyway, though, is riding the Hill Country roads. Some of the smaller ones, like Lower Crabapple, where we live, are really nice. But we also have quite dangerous ones: two-lane curvy and hilly roads where everyomne goes 70mph. When I (have to) ride one of those, I simply try to shut out any thoughts of the danger.

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